Torino by train November 2023

26 november 2023 - Torino, Italië

De plattegrond van Arnhem met betaalde parkeerplaatsen bestudeerd en besloten om ergens te parkeren redelijk dicht bij het station. Maar waar staan we precies en staan we wel gratis? Na de vakantie zien we of het gratis was.
Rennen naar Arnhem Centraal. Om 6:45 vertrekt de trein. Geen aanwijzing op de perrons waar we heen moeten. Terug door de poortjes om op het grote informatie bord te kijken. Aha. Spoor 6b Düsseldorf. Maar daar staat aangegeven als eerste trein de trein naar Nijmegen om 7:11. NS beambte gevraagd maar die gebruiken natuurlijk ook maar een app en zij zegt dat de trein naar Düsseldorf er niet tussen staat. Ok, plan omgezet. We gaan dan wel naar Nijmegen en dan Venlo en dan Duitsland.
Eenmaal in de sprinter, die via Els en Lent onze internationale reis aftrapt, komt Carla erachter dat er vanaf 24 november gewerkt wordt aan het spoor naar Düsseldorf. Vandaag is het 26 november. Waarschijnlijk is dat de reden dat we niet rechtstreeks van Arnhem naar Düsseldorf kunnen reizen. Enfin, nu halen we de trein die we geboekt hebben (dat is de vijfde of zesde of zevende) waarschijnlijk niet. Misschien komen we vandaag niet eens aan.
Na Lent komen we in Nijmegen waar de trein naar Venlo om 7:38 vertrekt. We zijn een paar minuten te vroeg. De trein ligt er donker en verlaten bij. Het wordt 7:38 en om 7:38 komt er +5 minuten op het bord. Later staat er +10 minuten en de omroepster roept om dat we zo kunnen vertrekken. Dan staat er ineens+30 minuten en de omroepster vertelt ons dat deze trein niet meer gaat ..
Volgende mogelijkheid: 8:08.
Warempel, deze vertrekt op tijd. We strompelen met dit Arriva-lijntje naar Heyendaal, Molenhoek, Cuyck, Vierlingsbeek, Boxmeer, Blerick, Venlo. Dit is een internationale reis en we zijn al in Limburg. In Venlo rennen naar de trein die naar Mönchengladbach gaat. Om 9:08 op weg van Venlo naar Hauptbahnhof Mönchengladbach. Daar, van perron 6 naar 3, maar wacht,  op 5 stond ook een trein om 9:41 naar Köln. Even binnengelopen maar toch maar weer gerend naar perron 6. Zelfde tijd, ook naar Köln. Raar.
In Keulen rustig naar de trein kunnen lopen. Het werd wat drukker, we waren niet alleen. De ICE stopte voor onze neus en we konden meteen instappen en een lege stoel pakken. Al gauw werd duidelijk dat veel mensen op zoek waren naar hun stoel. Blijkbaar hadden die een stoel gereserveerd. Wij niet. Dus na enige tijd kwam een mevrouw haar plaats opeisen en moesten we verkassen.
Dit is de ICE naar München en wij gaan mee tot Mannheim, waar we moeten overstappen naar Straatsburg.
Maar deze trein heeft vertraging zodat we vandaag niet meer in Turijn aankomen. Het routeplan wordt aangepast. We blijven in Mannheim in de trein zitten en reizen met deze trein door naar Stuttgart en niet naar Straatsburg. Waarschijnlijk blijven we steken in Milaan.
Ondertussen hebben we nog geen koffie kunnen halen. Gelukkig hebben we brood en fruit bij ons. In Stuttgart denken we geluk te hebben omdat de trein naar Zürich vertraging heeft. Maar uiteindelijk is die vertraging zo groot dat die trein geheel geschrapt wordt.
Enfin. Tijd voor koffie. Bij de Starbucks was bijna geen rij; soms heb je geluk. Bij de Starbuck hadden ze geen koffie. GEEN KOFFIE ! Bij andere bars was de rij te lang, zoveel tijd hadden we niet.
Voor de trein naar Zürich hadden we ook niet gereserveerd. Onze eerste zitplaats werd opgeëist en de volgende ook. Uiteindelijk zaten we in het gangpad zonder stoel, ongeveer twee uur lang en na die twee uur hebben we weer een paar plekken veroverd.
Als ik bij Spaichingen naar buiten kijk zie een beetje sneeuw.
17:50 we passeren Schaffhausen. Hier is een hele grote waterval in de Rijn.
18:33 Zürich. De trein naar Milaan en wij zitten in de restauratie wachtend op een crêpe en twee cappuccino. Carla gaat een onderkomen voor de nacht regelen vlakbij het station in Milaan. Dan gaan we morgen naar Turijn. Zo hebben we onbedoeld ook Milaan toegevoegd aan de stedentrip.

Dus, samenvattend, welke perrons hebben we gezien:

Arnhem, Nijmegen, Venlo, Mönchengladbach, Keulen, Stuttgart, Zürich en Milaan.

Nu eerst een biertje als toetje.

Later maar eens nadenken over het nut van de trein in Europa. Je kunt met het vliegtuig reizen wat sneller, goedkoper, makkelijker te regelen is en minder kans op vertragingen en aansluit-problemen heeft.

Je kunt met de auto en daarvoor geldt het zelfde plus je kan dan een pauze nemen wanneer je wilt

Waarom met de trein? Omdat het beter, handiger, praktischer en goedkoper zou moeten zijn. We hebben het geprobeerd. Als je eenmaal in de restauratie zit met een biertje dan bevalt dat wel. Volgende keer iets ruimer plannen.

1. H.J. Schuiteman:
    26 november 2023
    Jullie, in dit geval vooral Carla, blijken pioniers te zijn. Dat is niet altijd het makkelijkste spoor in dit geval, maar wel het beste.

Nog heel veel succes en als je straks Emma weer ziet, is alles een mooi verhaal.
  2. Anny:
    26 november 2023
    Wij hopen dat jullie een goed bed hebben in het hotel. Dit was het dagje wel . Wel veel plaatsen gezien………
  3. Sminkstra:
    29 november 2023
    V een l stations gezien.
  4. Daphne:
    26 november 2023
    Mega spannend dit reisverhaal!
    Hoop op minder trein troubles morgen!