Turijn

28 november 2023 - Turijn, Italië

Het hotel in Milaan was Oké, maar niet iedereen zal dat zo vinden; wc op de gang en een douchecabine in de kamer.
Wij kunnen er mee leven.
Carla's telefoon lijkt de geest te hebben gegeven. Opladen lukt niet meer. En zij heeft de controle over de treintickets, of had dus eigenlijk. Nu mag ik dat doen. Wij zijn dus per ongeluk in Milaan en zullen rond  1 uur in Turijn moeten zijn. Net genoeg tijd om de Duomo te zien en te weinig tijd om nog iets anders te doen. De trein van 12:02 naar Turijn hebben we gepland en we pakken een trein  eerder en die heeft dan weer 40 minuten vertraging.
Van Milaan naar Turijn gaat door de Povlakte met uitzicht op de Alpen.
In Turijn aangekomen gaan we richting onze Airbnb aan de Carlo Alberto 36, waar we Emma zullen ontmoeten die de vorige dag de sleutel heeft gehaald bij de verhuurder. Zij geeft ons dan ook de rondleiding door het appartement.
We zitten op de bovenste verdieping en hebben daarmee uitzicht op de stad en in elk geval op de Mole, hèt gebouw van Turijn. Althans, we zien het dak van de Mole. Daarnaast kunnen we ook de Söperga zien op de heuvel buiten de stad. In de verte achter de stad zien we de Alpen met sneeuw op de toppen.
Turijn is een gemakkelijke stad met een rechthoekig stratenpatroon en weinig beklimmingen en het valt mij op dat het schoon is. Heel gezellig met de kerstverlichting. 's-Avonds pizza gegeten, ergens, ik weet niet meer waar.
Dinsdag hebben we met z'n tweeën gelopen door het Parco del Velentio en een koude cappuccino gedronken bij een soort kiosk in het park. We bestelden daarbij een broodje met beleg, zo'n typisch Italiaanse broodje met 18 soorten beleg zoals mozzarella, basilicum, tomaten, ham, salami, parmezaan etc. De verkoper heeft toen iets uitgelegd, ik weet niet wat ie zei, maar ik denk dat ie zei dat hij niet alle ingrediënten in huis had. Hoe dan ook, het broodje was vers en warm.
Na het park naar Monte dei Cappuccini. Dat is een kerk op een bult. Mooi uitzicht. Daarna naar Villa della Regina. Maar die was dicht wegens de lunchpauze. Laatste doel was Basilica of Superga. Daar zijn we met de bus naar toe gegaan, samen met Emma die om 13:00 klaar was met de les. Superga ligt op een flinke heuvel buiten de stad, ongeveer 10 km van ons appartement vandaan. Superga is mooi. Fotogeniek ook wel en omdat het strakblauw is kun je er mooie fotos maken. Hiervandaan heb je ook uitzicht over de stad en de Alpen erachter. Eigenlijk is alles wel te ver weg om goed op de foto te krijgen.
Op de terugweg kregen we een lift van een mevrouw die ook wel door had dat je daar beter niet langs de weg kunt lopen tenzij je suïcidale neigingen hebt.
Het was namelijk een slingerende weg naar beneden met onoverzichtelijk bochten waar altijd zulke wandelaars kunnen lopen zoals wij.  In de tussentijd kreeg ze het wel voor elkaar om tijdens het rijden een sjekkie te draaien. Uiteindelijk waren we blij dat de schoenen weer uit konden toen we terug waren bij ons appartement. Wij gingen uitrusten en Emma ging naar Italiaanse les. 22700 stappen. Oh ja, de telefoon van Carla kan wel opgeladen worden met draadloos opladen. Carlijn bedankt voor de tip. Gelukkig had Emma zo'n ding. De avond afgesloten met pizza en tiramisu en andere dingen. Het was een mooie dag. Morgen weer verder.