Zomer 2022

23 juli 2022 - Pünderich, Duitsland

Vrijdag ochtend zijn we maar eens begonnen met inpakken en rond 1 uur gingen we op weg. De TomTom stond ingesteld op Stuttgart maar al snel werd het Freiburg. Na wat onderzoek en overleg werd het Trier. Na nog meer onderzoek werd het Pünderich. Ik denk dat we toen al ver in Duitsland waren. Pünderich is zeker geen afslag op de snelweg. Na 70 km over kleine weggetjes, door dorpjes en door de velden, kwamen we aan op een camping aan de Moezel. Uitzicht op de Moezel en uitzicht op de hellingen met druiven. Niets geboekt of gereserveerd natuurlijk en dat maakte niet uit. Plek 8 vastgezet tot maandagochtend.
Wat we hier niet hebben gedaan is de Moselsteig, dit is een wandelroute van 365 km langs beide oevers van de Moezel. Wel hebben we hier en daar stukken van deze route gelopen. Je houdt bij zo'n wandeling steeds een mooi uitzicht over de rivier en de hellingen met druiven. In de dorpen kun je bij de wijnhuizen de wijnen proeven en kopen.
Dus zaterdag stukje gewandeld van de Moselsteig. Eerst met de pont naar de overkant door de wijngaarden 444 trappen op naar de Marienburg, een kasteelachtig gebouw. Vóór de Marienburg en achter de Marienburg stroomt de Moezel als een haarspeld door dit land. Je moet veel kilometers varen voor je aan het einde in Koblenz bent. Veel Nederlandse schepen hier trouwens. Over Nederlanders gesproken; onze camping eigenaar is Nederlands, ons eerste restaurant bleek van Nederlanders te zijn en zaterdag zaten we na een hele klim eindelijk op een terras, was hier kibbeling te koop. De eigenaar kwam uit IJmuiden, vandaar.
Zaterdag ook even naar Bernkastel-Kues geweest. Een pareltje met mooie pleintjes en natuurlijk de vakwerk huizen. Dit is echt de moeite waard. Hier is de kibbeling te koop, voor de liefhebbers. Ook moet je dan even naar Traben-Trarbach dit ligt tussen Bernkastel-Kues en Pünderich in  Volgens de folder ook de moeite waard is Trier, samen met Worms de oudste stad van Duitsland.
Vanuit de tent hebben we ook nog zicht op een spoorhellingviaduct (1880) met 92 segmentbogen en met 786 m de langste van Duitsland. Als je 'm ziet stelt het niets voor. De laatste duitse Keizer had nog het idee een einde te maken aan de Franse bemoeienissen aangaande dit gebied. Hij liet tussen 1875 - 1879 de spoorlijn bouwen langs de Moezel die men in de volksmond de "Kanonebahn" noemt. Dit stelde de Keizer in staat binnen 24 uur 100.000 militairen incl. materieel te verplaatsen van Berlijn naar Metz. Metz was op dat moment duits als gevolg van de duitse overwinning in de Frans- Duitse Oorlog van 1870- 71. In het plaatsje Bullay (hemelsbreed misschien een kilometer, maar wel meer dan 30 minuten rijden) nog een mooie brug voor deze trein. De 314 meter lange spoorwegbrug over de Moezel verbindt Bullay met Alf en is qua constructie uniek in Duitsland. Zowel auto- als treinverkeer kan gelijktijdig de brug overschrijden op twee niveaus: trein bovenaan en auto's onderaan.

Het weer?

Zonnig met lichte bewolking, ik denk ruim 25 graden. Gisternacht onweerde het.

Wat gebeurde er nog meer?

Jet is jarig en Auke, Carlijn en Siem zijn een keuken aan het plaatsen in Tilburg. Emma zit in Peru. Vingegaard is bijna tourwinnaar.

1. H.J. Schuiteman:
    24 juli 2022
    Ha Klaas en Carla, lekker even weg lees ik! Een mooi verhaal Klaas, je zou zo een podcast kunnen maken met je verhalen!
    Groetjes uit Portugal!